Κυριακή 11 Αυγούστου 2013

ΤΑ ΜΝΗΜΟΝΙΑ ΓΕΜΙΖΟΥΝ ΤΗ ΔΕΞΑΜΕΝΗ ΤΩΝ ΕΚΚΡΕΜΩΝ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΩΝ

Σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία του υπ. Δικαιοσύνης, στις 31 Μαρτίου 2013 εκκρεμούσαν σε όλα τα Διοικητικά Πρωτοδικεία και Εφετεία της χώρας 386.993 υποθέσεις

Της ΒΑΝΑΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ /enet.gr

Το κρίσιμο ραντεβού του ηγετικού επιτελείου του υπουργείου Δικαιοσύνης με τους εκπροσώπους της τρόικας τον Σεπτέμβρη, όπου θα γίνει επαναξιολόγηση των ελληνικών επιδόσεων, θα βρει το δικαστικό σύστημα στα όριά του. Οι τρύπες στο μηχανισμό της Δικαιοσύνης δεν μπαλώνονται. Μειώνεται το στοκ των παλιών χιλιάδων εκκρεμών δικογραφιών, αλλά η δεξαμενή ξαναγεμίζει κάθε χρόνο με νέες υποθέσεις που γεννούν τα μέτρα των Μνημονίων (διαθεσιμότητα, αποκρατικοποιήσεις, περικοπές αποδοχών κ.λπ.). Η κυβέρνηση, ωστόσο, προχωρεί σε διαρθρωτικές και θεσμικές παρεμβάσεις τις οποίες θα παρουσιάσει στους δανειστές μας το νέο δικαστικό έτος, παρ' όλο που γνωρίζει ότι μερικά από αυτά έχουν σοβαρό πρόβλημα συνταγματικότητας

Οι απίστευτες καθυστερήσεις στην απονομή της δικαιοσύνης έχουν σημάνει συναγερμό. Δεν είναι τυχαίο ότι οι νέοι πρόεδροι του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Αρείου Πάγου, Σωτ. Ρίζος και Μιχ. Θεοχαρίδης αντίστοιχα, στις «προγραμματικές» δηλώσεις που έκαναν με την ανάληψη των καθηκόντων τους, ανέδειξαν το πρόβλημα ως ζωτικής σημασίας. Δικαστικοί κύκλοι τονίζουν ότι εντός του Σεπτεμβρίου, η νέα ηγεσία του ΣτΕ αναμένεται να αναλάβει πρωτοβουλία προτείνοντας πακέτο μέτρων που αλλάζουν άρδην το τοπίο στη διοικητική δικαιοσύνη. Οπως αναφέρουν, «εκεί που θα κριθεί το ανώτατο δικαστήριο, είναι αν θα είναι επίκαιρο σε μεγάλες υποθέσεις». Αυτή τη στιγμή στο ΣτΕ λιμνάζουν 25.000 υποθέσεις, εκ των οποίων οι 1.000 είναι μεγάλου κοινωνικού ενδιαφέροντος και οικονομικού αντικειμένου.

Σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία του υπουργείου Δικαιοσύνης, στις 31 Μαρτίου 2013 εκκρεμούσαν σε όλα τα Διοικητικά Πρωτοδικεία και Εφετεία της χωρας 386.993 υποθέσεις, από τις οποίες οι 102.191 είναι φορολογικές και τελωνειακές. Το πρόβλημα γίνεται εκρηκτικό, αν λάβει κανείς υπόψη και τη συνεχή, ασταμάτητη εισροή νέων υποθέσεων.

Μη αναστρέψιμο

Στο πρόβλημα των μεγάλων καθυστερήσεων που τείνει να γίνει μη αναστρέψιμο, παρά τις αλλεπάλληλες νομοθετικές ρυθμίσεις των τελευταίων ετών και τις προσπάθειες των δικαστών, αναφέρεται και η πρόσφατη έκθεση της Κομισιόν. Είναι ενδεικτικό ότι κατά την τελευταία συνάντηση του απερχόμενου προέδρου του ΣτΕ Κ. Μενουδάκου με τον επικεφαλής της Task Force, Χορστ Ράιχενμπαχ, επισημάνθηκε ότι η όλη προσπάθεια των συμβούλων Επικρατείας να μειώσουν κατά 10% το «στοκ» των εκκρεμών υποθέσεων αποδείχθηκε μάταιη, αφού το ελληνικό Δημόσιο όχι μόνο δεν μείωσε τον αριθμό των αναιρέσεων κατά αποφάσεων των Διοικητικών Εφετείων, αλλά αντίθετα τον αύξησε.


Το υπουργείο Δικαιοσύνης θα προσέλθει στο τραπέζι του διαλόγου με την τρόικα έχοντας σαν «άσο» στο μανίκι τα νέα αμφιλεγόμενα μέτρα που μπήκαν σε εφαρμογή από την 1η Αυγούστου. Κυβερνητικοί κύκλοι εκτιμούν πως με τις διαδικασίες εξπρές που εισάγουν οι νέες ρυθμίσεις, θα εισρεύσουν έως τον Φεβρουάριο του 2014 στα κρατικά ταμεία βεβαιωμένοι φόροι ύψους 1,25 δισ. ευρώ.

Διατάξεις εν μια νυκτί

Πρόκειται για διατάξεις που ψηφίστηκαν αθόρυβα, εν μια νυκτί, στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών και προβλέπουν ότι από εδώ και στο εξής όλες οι φορολογικές και τελωνειακές υποθέσεις θα περνάνε υποχρεωτικά από την Υπηρεσία Εσωτερικής Επανεξέτασης της Γενικής Γραμματείας Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Οτι πρώτη φορά, πριν φθάσει μια φορολογική υπόθεση και μάλιστα ανεξαρτήτως οικονομικού αντικειμένου στα δικαστήρια, πρέπει να περνά από το στάδιο της διοικητικής επίλυσης. Και μάλιστα με όρους που δεν συμφέρουν τον πολίτη. Και αυτό διότι ορίζεται ότι όποιος αμφισβητεί την οφειλή που του έχει βεβαιωθεί και την οποία καλείται να πληρώσει, είναι αναγκασμένος να προκαταβάλει το 50% του οφειλόμενου ποσού, πριν ακόμη ολοκληρωθεί η διοικητική διαδικασία.

Η ρύθμιση αυτή, που αμφισβητείται έντονα για τη συνταγματικότητά της και από στελέχη της κυβέρνησης, έχει ξεσηκώσει τους διοικητικούς δικαστές. Και δεν έχουν άδικο όταν διαμαρτύρονται ότι η διάταξη προσχηματικά μόνον συνδέεται με τη διευκόλυνση του έργου της δικαιοσύνης. Στην ουσία, έχει ως στόχο την ενίσχυση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού. Πράγματι. Ποιος φορολογούμενος θα προσφύγει και μάλιστα σε Υπηρεσία που υπάγεται στον γενικό γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Χ. Θεοχάρη για να βρει το δίκιο του, όταν μάλιστα απαιτείται να καταβάλει εξαρχής και τα μισά από όσα αμφισβητεί ότι χρωστάει;

Σε αυτούς τους δύσκολους και ταραγμένους καιρούς που διανύουμε, ο ελληνικός λαός έχει ανάγκη και δικαιούται αμεσότερης και όχι δυσχερέστερης και υπό επιπρόσθετους όρους πρόσβασης στη δικαιοσύνη, λένε οι δικαστές.

Οι φορολογικές διαφορές

Ταυτόχρονα, με το νέο πακέτο ρυθμίσεων που επεξεργάζεται το υπουργείο Δικαιοσύνης και πρέπει να έχει ψηφιστεί μέχρι τον Σεπτέμβριο, θεσπίζεται και δεύτερο στάδιο διοικητικής επίλυσης για τις μεγάλες φορολογικές διαφορές (έτσι λέγονται οι ενδικοφανείς προσφυγές). Ετσι, όσες υποθέσεις με αντικείμενο πάνω από 300.000 ευρώ απορριφθούν από την Υπηρεσία του υπουργείου Οικονομικών, θα εξετάζονται και δεύτερη φορά από άλλη ανεξάρτητη διοικητική επιτροπή στην οποία θα προεδρεύει συνταξιούχος δικαστής (συνολικά, οι επιτροπές θα είναι 57 σε όλη τη χώρα).

Εδώ η ταρίφα πέφτει στα 60 ευρώ, αφού τόση προβλέπεται η αξία του παράβολου. Πριν φθάσουν, λοιπόν, οι υποθέσεις στα δικαστήρια πρέπει να έχουν περάσει από τα δύο αυτά εξωδικαστικά στάδια. Τώρα, εάν ο φορολογούμενος ασκήσει κάποτε προσφυγή στο διοικητικό δικαστήριο θα είναι πράγματι κατόρθωμα, όπως επισημαίνει ο ταμίας της Ενωσης Διοικητικών Δικαστών Βασ. Φαϊτάς.

Τα ηγετικά στελέχη του υπουργείου Δικαιοσύνης ευελπιστούν ότι με την εισαγωγή του νέου θεσμού εξωδικαστικής επίλυσης των φορολογικών και κοινωνικοασφαλιστικών διαφορών θα ελαφρυνθούν κατά πολύ τα διοικητικά δικαστήρια από τον μεγάλο όγκο των αδίκαστων υποθέσεων. Αλλωστε, αυτό ήταν και το επιχείρημα της ελληνικής πλευράς απέναντι στην τρόικα, όταν κατά τις προηγούμενες διαπραγματεύσεις την έπεισε ότι η όλη προσπάθεια πρέπει να επικεντρωθεί στην αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου και να εγκαταλειφθούν οι ποσοτικοί στόχοι, να απομακρυνθούμε δηλαδή από το κυνήγι των αριθμών, που δεν οδηγεί πουθενά. Η μείωση των φορολογικών υποθέσεων σε όλα τα Διοικητικά Πρωτοδικεία και Εφετεία της χώρας κατά 80% μέχρι το τέλος του Ιουλίου 2013 αποδείχθηκε άπιαστο όνειρο.

Εξωδικαστική επίλυση

Τώρα, το υπουργείο Δικαιοσύνης ποντάρει στην εξωδικαστική επίλυση των φορολογικών υποθέσεων. Μόνον που το μέτρο, πριν ακόμη ψηφισθεί και τεθεί σε εφαρμογή, αμφισβητείται από τους διοικητικούς δικαστές και γενικότερα το νομικό κόσμο. Θεωρούν ότι τα σχέδια είναι μεγαλεπήβολα και δαπανηρά -μόνον τα μέλη των 57 επιτρόπων θα κοστίζουν 5 εκατ. ευρώ ετησίως- και προεξοφλούν την αποτυχία του νέου μοντέλου, επισημαίνοντας ότι τα προβλήματα οφείλονται κυρίως σε λειτουργικά προβλήματα της ίδιας της Δικαιοσύνης αλλά και στην αναποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης, η οποία ενώ βλέπει αποφάσεις της να ακυρώνονται δικαστικά, επανέρχεται ταλαιπωρώντας τους πολίτες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...